www.flickr.com
edaniel85's items Go to edaniel85's photostream

8/06/2011

Sarti, Görögország

Esztivel kialakítottunk egy furcsa szokást, amit persze nem bánunk, és igyekszünk most már folytatni: minden második évben Görögországban nyaralunk. Az egészet Tolóval és egy buszos utazással kezdtük, majd két évre rá Krétán jártunk, ahol megismertük Zitát és Jácintot, idén pedig Sartiba mentünk két, nevük elhallgatását kérő barátunkkal, hívjuk őket Calamity Janetnek és Paul Regretnek. (Ők egyébként két szereplője a BANG! nevű kártyajáték szereplői)
Szóval péntek éjfélkor indultunk neki a kb. 1250 km hosszú útnak. Mivel csak Paul aludt péntek délután, készülve a vezetésre, hárman hamar elaludtunk és a határig fel sem ébredtünk. Az út hosszúra nyúlt, mivel az európai török társadalom szintén ekkor kezdett hazaszállingózni. Szerencsére nehézségek nélkül értünk Sartiba, ami Thessaloikitől kb. 2 órára, a Halkidiki-félsziget középső, Sithonia nevű nyúlványán található. Az út nagy része autópályán, illetve annak Macedón megfelelőjén megtehető.
Szegedtől Sartiig
Szerbiában, Macedóniában fizető kapus rendszer működik. A macedónok még át is ejtik a turistákat, ha nincs apród, akkor bizony az 1, 2, 1 eurós díj helyett annyit fizetsz, amennyit a mókus gondol a fülkéjében, mi 2, 2, 2 pénzért jutottunk át. Észak- Görögországban nem fizetős az autópálya és Thessaloniki után még Nea Moudania-ig gyorsforgalmi jellegű, ahonnan aztán rá kell térni a Nikiti felé vezető útra. Sithonián már a hegyoldalban megy az út, néha leereszkedve a tengerszintre, majd ismét emelkedve, így ér be Sartira.
Sarti at night_02
Sarti
Sarti közvetlenül a tengerparton fekszik. Eredetileg a szemben lévő kolostorokhoz kapcsolódó halászfalu volt, mely elnéptelenedett, majd a török-görög háború végén görög menekültek telepedtek le itt. Ma kedvelt üdülő terület, rengeteg magyar látogat el ide, amit meg is értek. Elképesztően szép a hosszan elnyúló homokos strandja, tiszta áttetszően tiszta a tenger vize és lassan mélyül az öböl. Kifejezetten jó célpont azoknak, akik pihenni szeretnének. A település is elnyúlik a parton, ennek köszönhetően megtalálja a számítását, aki a nyüzsgő estét szereti és az is, aki az emberek forgataga helyett inkább a szállása nyújtotta élvezeteket keresi. Sok üzlet, szuvenír bolt, bár és étterem található meg a faluban, de zenés, táncos szórakozóhely kevés van, így inkább családosoknak és a kevésbé pezsgő fiataloknak ajánlanám.
Sailing
A nyaralás nagy részét pihenésre (értsd: fürdés, napon fekvés, olvasás, evés, ivás) szántuk. Sokat voltunk a parton, illetve meglátogattunk más strandokat is. Egyik délután 3-4 öbölben is megmártóztunk. Ezekből rengeteg található körben a félszigeten, de szerintem egy sem olyan jó, mint Sarti. Nem véletlen, hogy a sartii strand is megkapta a kék zászlót, bár ezzel azért büszkélkedhet még "egy-két" görög partszakasz.
Panorama_02
Goa Beach

Egy nagy kirándulást tartottunk az egy hét alatt, ez pedig a híres kolostorok, a Meteórák meglátogatása volt. Meteora (görög szó) "levegőben lebegőt" jelent. A sziklák elnevezése nem véletlen, valóban az égbolt közelében keresendők a csúcsok. /wikipedia/
Monastry_03
Meteórák

Már a 12. században megjelentek ezen területen aszkéták, a nagy kolostort a 14. században alapították. A kolostorokat a szikla csúcsok tetejére építették, összesen huszonnégy található belőlük ezen a területen. A 20. század első harmadában még csak létrákon és a halászhálóhoz hasonló "lifteken" lehetett megközelíteni ezeket a bizánci kolostorokat. Ma már turistabarát a megközelítés, lépcsőzni kell, ami a 40 fok körüli hőmérsékletben nem a legkellemesebb, de a kilátás és a szépen renovált épületek kárpótolnak a kaptatóért.
Church

Két kolostort látogattunk meg, a Szentháromság- és a Metamorfózis, vagy más néven a Nagy kolostort. Egyéni utazás esetén érdemes utánajárni a nyitva-tartásoknak, mert mindegyik kolostor más- más napokon tart zárva.
Elevator
Meteórák

Azért hívtam nagy kirándulásnak, mert Sartiból mintegy 370 km hosszú az út Kalampakába, melnyek nagy része autópályán megtehető, de van egy-két elég kemény hegymenet szakasz is, ahol nem biztos, hogy az autó sokáig bírja az emelkedőt, a légkondit és a 40 fokot egyszerre. Nekünk szerencsénk és jó autónk volt, egyszer álltunk meg egy rövid pihenőre, amíg a panorámát csodáltuk. Másik apró jótanács, hogy figyeljetek az üzemanyagszintre, mert az E90-es autópályán nincsenek kutak, csak a környező településeken, és a mi 2012-es garmin térképünk még tudott olyan kútról, ami már megszűnt, szerencsére találtunk egy 4 km-re lévő BP-t... addig azért leizzadtunk picit...
Sarti - Kalampaka
A gasztronómiáról is ejtenék néhány szót... először is, legnagyobb csalódást a gyros okozta... tudom, hogy a cipész cipője a legrosszabb a városban, de akkor is... háromszor próbálkoztunk, ebből első két alkalommal sült krumplival  mustárral és ketchuppel megtöltött valamit kaptunk... eztán kénytelen voltam a helyi utazási irodában megérdeklődni, hogy mi a módja annak, hogy rendes gyroshoz jussunk, és ők megmondták a tutit... kérjük ketchup és mustár nélkül. OK, gondoltam rendben leszünk... hát tévedtem... képesek voltak kihozni egy száraz, mindenféle öntetet nélkülöző gyrost. Konklúzió, itt ne egyetek ilyesmit, csak csalódtok benne...
Az éttermek nagy részében, olyan 95%-ban magyar személyzettel találkozhattok, ami nem feltétlen baj, de sok jót nem ígér. Mi beültünk egy ilyen helyre vacsorázni és bár nem volt rossz, azért olyan egetverően jó sem. Viszont a falu végében, a szentélyes domb aljában van egy kis étterem, ahol nem papírterítőt terítenek, és egy szót sem beszélnek magyarul. Az étlap magyar oszlopában hallás után leírt ételek vannak, szóval garantáltan magyarmentes a hely. A személyzet görög, az ételek autentikusak, árban nem több, mint a többi a part mentén, viszont az adagok nagyok. Igazán jót ettünk és ittunk itt, négyünk végszámlája (előétel+főétel+italfogyasztás) 65 Euró volt, ami szerintem nem veszélyes és a végén még ajándék desszertet is kaptunk, négyen négyfélét.
A hazaút kicsit elnyúlt, 20 óra alatt jutottunk haza, amit a határokon eltöltött mintegy 4 órának és egy szerbiai kamion balesetnek köszönhettünk.
Remek nyaralás volt, végig gyönyörű idővel... az emlék segít elviselni ezt az őszi valamit, amit itthon produkál az időjárás-felelős...
Még egy két fénykép ízelítőnek a görög nyárból:
Porto Koufo

Colorful sunshades
Sarti

Moonbridge

1. Hűűű, most nosztalgiáztam egyet. Eonokkal ezelőtt voltam Sarti-ban. Nagyon szezon végén. Akkor még nem volt ennyire elmagyarosítva. Mivel busszal mentünk, nem nagyon tudtunk mozogni az öblök között. Arra emlékszem, hogy egyszer egy korty víz nélkül elgyalogoltunk az ún. Narancs öbölbe. Az nagyon szép volt, csak "megpusztultunk" mire visszaértünk onnan. :) A Meteorákhoz mi is eljutottunk, szintén busszal. Gratulálok a fotóidhoz, nagyon tetszenek. :)

2. Köszi Pingu! Örülök, hogy tetszettek a fotók! :) Hát ismerve, hogy mit kell mászni ahhoz, hogy a Narancspartig lejuss... elismerésem! Nem mondták, hogy figyu, az nagyon messze van gyalog?
    Még van egy-két panoráma, amin dolgozni kell, azok is felkerülnek remélem hamarosan.

3. Nem mondták, ráadásul ilyen rövid pingvinlábakkal végigtotyogni az utat! :) Tudom, most azt gondolod, hogy miért nem úszva mentem.... :P

4. Gondolom, mert ha nyaralsz, akkor nem azt csinálod, mint a hétköznapokon... pingvin esetében gondolom ez az úszás elhanyagolását jelenti. :)

5. Jó élménybeszámoló Sartiról. :)

6. Sartiinfo, köszönöm szépen! Kitől mástól lehetne ez nagyobb elismerés? :)

7. Nekem is tetszenek a fotók, igazi profi munka. Én még nem jártam errefelé, de azt hiszem sikerült "ott" lennem, élvezetes élménybeszámoló volt. Érdekes, én Firenzében ettem életem legrosszabb pizzáját.

8. Tibor, köszönöm! Igazán megtisztelő, amit írtál! Teljesen zavarba jöttem! :)
    Igen, ezt már sokan mondták, hogy az olaszok pizzájánál nincs rosszabb... remélem nem ezt mesélik a gulyásról, akik erre járnak... lehet nem étteremben kellene kipróbálni a nemzeti konyhákat, hanem ismeretségeket kötve, házi kosztot kóstolni... :)

9. Haho! Elveztem a beszamolot es klasszak kepek is, felirtam a listamra Sartit.:)

10. @Éva néni: Köszönöm, hogy elolvastad, és örülök, hogy felkeltette az érdeklődésed! :) Tényleg nagyon jó az a part... ó de visszamennék...
    Hát az én listám is igen hosszú már... :D

11. Névtelen5/8/12 00:46

Ezt a megjegyzést eltávolította a blog adminisztrátora.